Välkommen till Sverige! - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Eline Bouwman - WaarBenJij.nu Välkommen till Sverige! - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Eline Bouwman - WaarBenJij.nu

Välkommen till Sverige!

Door: Eline Bouwman

Blijf op de hoogte en volg Eline

30 Augustus 2014 | Zweden, Jönköping

Hej alla!

Op dit moment regent het in het noordelijke Jönköping. Ik zit nu aan mijn bureautje en heb eindelijk even tijd om een update te doen over alles wat ik hier meemaak. Damn, het waren twee hectische, maar ook geweldige weken!

Op donderdag 14 augustus begon mijn avontuur. Ik werd naar Utrecht gebracht door papa, mama, Anita, Ronald, Nico en Arianne. Het afscheid was natuurlijk kut en toen ik in de trein zat was ik écht alleen. Nou ja, er zaten nog meer mensen in de trein, maar dat terzijde. Ik zat nog geen halfuur in de trein en toen werd ik gecontroleerd door een chagrijnige Duitser. Die zat te mauwen over het feit dat ik mijn 3(!) koffers midden in het gangpad had neergepoot en dat het een coupé voor 5 personen was... Nou, ik met veel moeite die veel te zware koffers netjes opruimen wat uiteindelijk nergens voor nodig bleek te zijn, want in die 16 uur dat ik in die trein zat kwam er niemand mijn coupé binnen... Het overstappen was het lastigste moment van de reis. De mensen op Koebenhavn H moeten zich rot hebben gelachen. Het zag er volgens mij ook belachelijk uit hoe ik met die drie koffers over de hobbelsteentjes strompelde :-) De reis naar Nässjö (spreek uit als 'Nècheu' met de zachte 'G') ging verder helemaal prima. Ideaal zo'n high speed trein met WIFI en stopcontacten. Dat zouden ze bij alle treinen in moeten voeren! Ook het overstappen daar was een eitje en om 15.20 stond ik dan eindelijk op Jönköpingse bodem! Ik werd opgehaald door een autootje die me naar de universiteit bracht. Damn, de uni hier is wel even wat anders dan de CHE. Het is HUGE! In een van de gebouwen moest ik tekenen voor mijn kamer en daarna werd ik naar mijn huis gebracht, door een Nederlander nog wel! Aangekomen in mijn huis hielpen twee van mijn alleraardigste aanstaande huisgenoten me met mijn bagage en beneden stond het welkomstcomité me op te wachten. Of ja, ze stonden daar toevallig, maar ik voelde me gelijk welkom. Het waren namelijk twee Nederlanders. Eén van hen is mijn buurmeisje, Rachelle, en de ander was haar zus, Malou. We hebben de eerste paar dagen een beetje met z'n drieën gespendeerd. Rachelle en Malou hebben me de IKEA laten zien. Het was de eerste keer dat ik een IKEA vanbinnen zag en dan ook gelijk een Zweedse IKEA. Wat wil je nog meer. De Zweedse balletjes zijn daar het beste wat ze verkopen: goedkoop en heerlijk!

Na me het eerste weekend een beetje gesetteld te hebben in mijn nieuwe huisje (zie foto's) en spelletjes gespeeld te hebben met mijn nieuwe huisgenoten (die trouwens overal vandaan komen!), begon maandag 18 augustus dan toch echt de introductieweek. Of ja, maandag had ik samen met alle internationals van de HLK (Högskolan för Lärande och Kommunikation) een paar lectures over hoe alles op de uni in zijn werk gaat. Dinsdag begon de introductie echt. 's Ochtends liepen er allemaal idioten met blauwe overalls en boomboxen over straat en juist, je raadt het al: van ons, de 'zero's' werd hetzelfde verwacht. Ik kocht zo'n blauwe overall, want dat is de kleur van de 'communicatie'. Rood was voor 'de leraren', groen was voor 'de business school', geel was voor 'de engineers' en wit was voor 'de health school'. Je kunt tijdens verschillende events die georganiseerd worden door de school of 'Jönköpings Studentkår' (de studentenvereniging) patches verdienen/sparen/kopen en die op je overall plakken/naaien. Zo wordt je overall een soort van verzamelitem met bewijsstukken van alle events die je hebt meegemaakt. Ik vind het echt een heel leuk idee! Vooral omdat de overalls zo lelijk zijn dat ze cool zijn. Iedereen die ermee loopt is er trots op. Ook tijdens feestjes in Akademien (de studentenclub) draag je die overall. Zo kun je de verschillende scholen een beetje van elkaar onderscheiden en ben je cool omdat je lelijke kleding draagt!

Oké, back to business en mijn verhaal over de kick-off-week! Alle zero's en internationals van de HLK werden dus in gemixte groepen verdeeld. Elke groep had een naam. Mijn groep heette 'DE SCOUTS' of in het Zweeds: 'SCOUTER'. Mijn groep bestond uit 20 Zweden en 6 internationals (2 Nederlanders, 2 Amerikanen en 2 Koreanen). Het was best lastig om de hele tijd in het Engels met iedereen te communiceren en vooral het communiceren met de Zweden ging niet echt lekker... De eerste twee dagen waren om die reden een beetje awkward. Alle internationals voelden zich een beetje outsiders. De Koreaanse meisjes hadden zelfs besloten zich helemaal niet meer bij 'De Scouts' te voegen. De Dutchies en de Americans konden het gelukkig wel goed vinden. Woensdag na 'de Inspirationsdagen' hebben we met z'n vieren pasta gegeten bij Alina, één van de Amerikanen die in het centrum van de stad woont. 's Avonds zijn we met z'n vieren uit geweest in Akademien, de studentenclub waar je tussen 8 en 9 uur 's avonds gratis naar binnen kon en er gratis non-alcoholic-drinks kunt krijgen. Goedkoop avondje uit dus! Woensdag had ik ook niet zo'n zin om me bij 'De Scouts' te voegen. Ik besloot om mijn twee Duitse huisgenootjes, Sergej en Merle, te joinen tijdens de spelletjes van De School of Engineering, oftewel 'De Yellowpants' of 'Bananas'. Het was enorm gezellig! Vooral omdat zij echt een groep met allemaal internationals hadden ipv gemixt zoals wij hadden. Ik voelde me helemaal thuis als 'blue banana', hahah. 's Avonds ook weer met mijn huisgenootjes en 'Bananas' uit geweest. Vrijdag heb ik me weer bij 'De Scouts' gevoegd. We hadden overdag een event en 's avonds een zwembadfeestje. Beide vielen letterlijk in het water, wat heel zonde was... Het zwembadfeestje was zoooo koud en de jacuzzi zat de hele tijd vol met mensen :-( Zaterdag was een chill dagje. Ik heb mijn overall gepimpt en nu is hij nog cooler! Ook heb ik een patch van Pippi Longstocking gekocht voor 20 SEK. Speciaal voor jou, papa! :-) Ook hadden we 's middags een speurtocht in ons schoolgebouw. We moesten aan de hand van raadsels verschillende papiertjes vinden. Op elk papiertje stond een letter en die letters maakten samen een (Zweeds) woord. Gelukkig mochten de 'Fadders' (tweede- of derdejaars studenten) ons helpen met deze opdracht. LOL.

Zaterdagavond had ik een verjaardagsfeestje van één van mijn Indiase huisgenoten, Rakesh. Het was echt feest! In India hebben ze een geniale traditie als een man jarig is: De jarige wordt opgetild door zijn vrienden en zijn vrienden schoppen hem om 00:00 het aantal jaar dat hij is geworden voor zijn billen. En dat gaat er niet zachtjes aan toe. Voor vrouwen hebben ze een andere traditie, maar die wilden ze niet vertellen XD

Zondag was een rustdag. Toen heb ik heerlijk op Skype gekletst met het thuisfront. Het was heel gek om ze via de computer te zien ipv in real life... Het was in ieder geval leuk om ze te spreken en om ze mijn huis te kunnen laten zien! Maandag ging de kick-off-week verder. Ik was aardig dood van de afgelopen week en van de korte nachtjes slapen... Mijn huisgenoten zijn namelijkverslaafd aan het spel 'The Killer Game' en spelen dat tot in de kleine uurtjes. Het is een beetje vergelijkbaar met het Nederlandse 'Weerwolven'. Vet leuk natuurlijk. Je kunt iedereen die het spel 's nachts gespeeld heeft er de volgende ochtend tussenuit pikken door naar de kleine oogjes en de wallen te kijken. :-P Maandag was ik om diezelfde reden ook aardig dood. Gelukkig hoefde ik pas om 16:00 op de uni te zijn om me bij 'De Scouts' te voegen. Misschien wel grappig om te vertellen over 'De Scouts'... Iedere ochtend begonnen we met het opzeggen van 'The Scout Law' en daar achteraan riep één iemand 'SCOUTER REDO?!' (Scouts, ready?!), waarop iedereen antwoordde 'ALLTID REDO!' (Always ready!). Op deze manier Zweeds leren is best tof! Ook kan ik al een kort gesprekje in het Zweeds voeren met iemand anders:

+ Hej
= Hej
+ Hur mår du?
= Jag mår bra. Och du?
+ Bra. Tack.
= Hej då!
+ Hej då!

Het stelt niks voor, maar ik ben er trots op. Ik weet ook al dat je op verschillende manieren kunt groeten. Wanneer je 'tjéna' zegt, groet je wat informeler dan wanneer je 'hej' zegt. Ook hebben 'De Scouts' me geleerd hoe ik moet schelden in het Zweeds, maar dat ga ik hier op straat maar niet doen... Misschien als ik weer terug ben in Nederland. Niemand weet toch wat ik bedoel.

Oh ja, ik was aan het vertellen over de tweede week van de introductie... De tweede week was kort samengevat: geweldig! De activiteiten waren wat rustiger en als je geen zin had om te partyen, was dat helemaal prima. Niemand had meer echt de energie om die hard te partyen, dus dat scheelde een hoop. Overdag hebben we heerlijk gechilld in het park bij de school. Dit is trouwens het enige park in de stad waar je legaal alcohol mag drinken en waar je geen boete krijgt van de politie. Good to know :-) Het was heel leuk met 'De Scouts'. Ze waren wat minder teruggetrokken en ipv de hele tijd Zweeds met elkaar te praten, kwamen ze nu ook naar ons, internationals, toe. Ze zijn tof! 's Avonds hadden we weer een spelletjescircuit in het schoolgebouw. Wij waren sowieso de leukste groep. SOUTER REDO?! ALLTID REDO! BLABLABLA. Awesome. Dinsdag heb ik 'De Scouts' niet gejoind... Ik had mijn eerste lectures, dus helaas pindakaas. Geen scoutingdagje voor mij... Ik vond het wel jammer, maar aan de andere kant was ik te moe om normaal te functioneren tijdens de activiteiten en feestjes. Woensdag was de 'Slutsittning', oftewel de sluitingsbijeenkomst. We gingen eten bij de studentenclub voor maar 60 SEK(!) en hadden een hele gezellige avond. Na de Sitting hebben we nog in het park gechilld. Het was wel raar hoor... Dit was gewoon de laatste avond met 'De Scouts'... Het was echt een super toffe en onvergetelijke week met hen. Zweden zijn cool :-)

De donderdag en vrijdag waren niet echt bijzondere dagen. Ik ben wezen shoppen met Barbara, het andere Nederlandse meisje uit mijn scoutinggroep, en heb verder een beetje spelletjes gespeeld en gechilld met mijn huisgenoten. Ook leuk om te melden natuurlijk, maar niet zo heel erg van belang.

Tijdens deze eerste twee weken in het buitenland heb ik wel gemerkt dat mijn gevoel voor de Engelse taal vooruit is gegaan. Aan het begin was het nog enorm zoeken naar woorden en kon ik nauwelijks een gesprek lopend houden. Nu gaat het al een stuk beter. Ik kan zelfs discussiëren in het Engels, c'mon, dat is toch tof?! :-)

OKÉ, dit was een lang, lang verhaal! Toch vind ik het knap dat ik deze twee eerste weken in Jönköping in dit verhaal heb samen kunnen vatten. Straks ga ik lekker naar de film met wat internationals die ik eigenlijk helemaal niet zo ken. Vandaag was eigenlijk het plan om een dagje naar Gothenburg te gaan met een groep mensen, maar toen we vanochtend vroeg(!) op het station aankwamen bleek dat de bussen vol zaten. Alina en Barbara hadden hun kaartjes gisteren gekocht, dus die zitten nu lekker te chillen in Gothenburg (in de regen) en de rest kon niet mee. MAAR vanmiddag gaan wij, als thuisblijvers, gezellig met z'n allen naar de film. Best wel gek, want ik ken die mensen nauwelijks. Ben benieuwd dus.

Dit was mijn eerste verhaaltje. Zijn er nog vragen?

Hälsningar från Sverige!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Actief sinds 27 Aug. 2014
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 8729

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2014 - 30 Juni 2015

Erasmus student in Sweden: Part 1

14 Augustus 2014 - 30 Juni 2015

Erasmus student in Sweden: Part 2

Landen bezocht: